Afstuderen, ik vond het best spannend. Want op welk onderwerp dan? En wat komt daarna? Ik vond onlangs een aantekeningboekje waarin ik ideeën noteerde voor scriptieonderwerpen.

Op die lijst staan voornamelijk namen van kunstenaars die ik interessant of inspirerend vond (Ron Mueck en/of Duane Hanson, Olafur Eliasson, Jan Dibbets, Theo Jansen met zijn Strandbeesten), maar ook de termen ‘hyperrealisme’ en ‘feministische kunstkritiek’ kwamen voorbij (In hoeverre is het feministisch gedachtegoed tegenwoordig nog steeds levend onder vrouwelijke kunstenaars? vroeg ik mij af). Al die onderwerpen hadden ongetwijfeld een boeiend onderzoek en een goede scriptie opgeleverd. Ik was meer te weten gekomen over een kunstenaar, een kunststroming of het feminisme in de kunst(geschiedenis). Toch ben ik blij dat ik voor een andere weg gekozen heb.

Een ‘nieuw’ inzicht van musea is dat museumeducatie in eerste instantie draait om de bezoeker. Dat betekent een grote omslag voor educatoren en museumdocenten. Van hen wordt verwacht dat ze contact leggen met het publiek, het gesprek aangaan, bezoekers helpen zélf een mening te vormen. Ook de rondleiding moet daarop aangepast worden, van ‘klassiek’ (primair gericht op kennisoverdracht) naar ‘interactief’ (gericht op het gesprek, de beleving van het kunstwerk, nadenken, kijken, uitgaand van wat de bezoeker interessant vindt). In opdracht van het Groninger Museum dook ik in die interactieve rondleiding. Ik deed literatuuronderzoek naar de klassieke en interactieve rondleiding, las veel over mijn beoogde doelgroep (jongeren), zette drie didactische methodes naast elkaar en tegen elkaar af, bezocht verschillende musea in Nederland, sprak daar met educatoren en liep mee met rondleidingen, en deed vervolgens een reeks aanbevelingen aan het Groninger Museum.

Cover afstudeeronderzoek. Ontwerp: Jorrit Pepping, Pepp Creative.

Cover afstudeeronderzoek. Ontwerp: Jorrit Pepping, Pepp Creative.

Ik ben inmiddels afgestudeerd. Master of Arts. Mijn onderzoek wordt door het Groninger Museum gebruikt om de aangeboden rondleidingen te veranderen. Op dit moment werk ik freelance aan een opdracht voor het museum. We maken een handzaam boekje over interactief rondleiden, met daarin een samenvatting van mijn onderzoek, handvatten voor museumdocenten, een uitleg van de methodes en een voorbeeld van een goede interactieve rondleiding (gegeven door mijn collega Bodil Keikes). De boekjes zijn in eerste instantie bedoeld voor museumdocenten, maar zullen ook als relatiegeschenk aan scholen en andere musea worden gegeven. Ik verwacht dat het boekje begin 2017 helemaal klaar zal zijn.

Met mijn scriptie heb ik laten zien dat ik kan onderzoeken (zoals ik ook met de hierboven genoemde onderwerpen had gedaan), maar óók dat ik de link naar de praktijk van het werkveld kan leggen. De scriptie is niet ergens in een bureaula terecht gekomen, maar wordt gebruikt. Het hele proces heeft mij bovendien weer gesterkt in mijn overtuiging: ik wil werken in de kunsteducatie.

Daarom schreef ik mij deze zomer in bij de KvK, onder de naam Kunstpraat. Het is spannend, maar ik ben beschikbaar voor nieuwe kunsteducatieve uitdagingen!

N.B. Mijn scriptie ‘Kunstpraat op Zaal. In Gesprek met Jongeren in het Museum’ is in zijn geheel te lezen op de website van LKCA.